Mitt arbete har i ett första skede handlat om att närma mig
”Djuret”. Och att bjuda in korna i min konstnärliga process.
Relationen djur – människa, intresserar mig. I det här projektet har
jag även fått ta del av bondens vardag med sina djur, vilket har
fördjupat min närvaro i arbetet. Det har också fått mig att inse att
ingången till konsten kan vara att i större utsträckning våga utsätta
sig för det oväntade mötet.
Att inleda en dialog med andra aktörer som inte är självklara
inom konstens värld, såväl saltstensproducenter, arbetsledare,
som modellörer, glaserare, ugnsbrännare. Fabrikerna rymmer en
rad olika spännande verksamheter, stor yrkesskicklighet. Intressanta
människor som är berikande och som leder mig in på
andra idéer.
Viktiga aktörer i det här projektet är ju främst korna, saltstensindustrin
och sanitetsgodsfabriken. Det är en utmaning att knyta
ihop kraften i en kotunga som angriper saltstenens likformiga
sockerbitsform och föra samman det med ett strikt förhållningsätt
till ett material, sanitetsgodsporslin – sen tre år tillbaka har jag min
”atelje” på Ifö sanitär, Bromölla.
Inte minst ur ett rent hantverksmässigt perspektiv har det varit
en utmaning. En fantastisk inblick i ett mycket vackert och lyckat
äktenskap mellan två material: gips och porslinsmassa
Saltstenen i sanitetsporslin är för mig: frukten av möten. Poesin
i livsrummet mellan människa – djur. Något som rymmer något
magiskt. Ett människoöga speglat i ett djuröga
Åsa Lindsjö